Seminarium naukowe o samorządach zawodowych

28 października 2025 roku na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbyło się seminarium naukowe pt. „Ocena działania i perspektywy rozwoju samorządu zawodowego w Polsce”. Podczas spotkania zaprezentowano wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród członków różnych samorządów zawodowych, w tym również samorządu lekarskiego. W dyskusji panelowej poświęconej kierunkom działań, potencjalnym zagrożeniom i perspektywom rozwoju samorządów zawodowych w Polsce udział wziął Prezes ORL WIL dr n. med. Krzysztof Kordel.

 

Podczas swojego wystąpienia Prezes Kordel podkreślił znaczenie samorządu zawodowego w środowisku lekarskim, wskazując na szeroką działalność edukacyjną i integracyjną Wielkopolskiej Izby Lekarskiej. – WIL od lat stawia na integrację środowiska już od etapu studiów. Postanowiliśmy integrować już studentów, także nasi studenci wiedzą czym jest izba lekarska. To kwestia zaangażowania młodszych koleżanek i kolegów, którzy sami wywodzą się z tego ruchu. Integracja nie kończy się jednak na początkowym etapie członkostwa lekarzy w WIL. – Organizujemy liczne inicjatywy, takie jak wyjścia do teatru, zajęcia sportowe i artystyczne, spotkania Lekarskiego Klubu Książki czy działalność Koła Lekarzy Malujących – podkreślił Prezes Kordel.

 

W swoim wystąpieniu Prezes zwrócił również uwagę na istotną rolę samorządu w kształceniu podyplomowym. – Bardzo nam zależy, żeby za szkolenie podyplomowe lekarzy odpowiadał samorząd. Chcemy mieć wpływ na program szkolenia specjalistycznego, bo jako praktycy wiemy czego młody człowiek powinien się nauczyć – mówił Prezes WIL.

 

Spotkanie stało się przestrzenią wymiany doświadczeń i refleksji nad tematyką samorządów zawodowych w Polsce. Dyskusje potwierdziły, że samorządy, w tym samorząd lekarski, odgrywają kluczową rolę we wspieraniu rozwoju swoich członków i reprezentowaniu ich interesów wobec społeczeństwa i instytucji państwowych, ale także i staniu na straży godnego reprezentowania środowiska zawodowego.

 

Fot. UAM