W podróż do kraju pełnego kontrastów, ludzi życzliwych i bliskich Polakom, gdzie ślady historii i wybitnych postaci przeplatają się z post-sowiecką rzeczywistością wybrali się 3 lipca 2019 roku  leszczyńscy lekarze. 23-osobowa grupa, na czele z Wiceprezes ORL WIL, przewodniczącą leszczyńskiej delegatury Lidią Dymalską-Kubasik spędzają u naszych wschodnich sąsiadów kilka dni.

Na bieżąco relacjonują swój pobyt.

Zapowiedź w dzień pierwszy

Lekarze odwiedzą m.in. Stary i Nowym Zamek w Grodnie, zamki Radziwiłłów w Mirze i w Nieświeżu, Muzeum Adama Mickiewicza w Nowogródku, Folwark Mickiewiczów w Zaosiu, Muzeum Marca Chagalla w Witebsku, Dom i Muzeum Tadeusza Kościuszki w Mereszowszczyźnie, Twierdzę w Brześciu oraz Dom-Muzeum Czesława Niemena w Starych Wasiliszkach. Leszczyńscy lekarze wezmą też udział w Nocy Kupały, która przeniesie ich w świat przedchrześcijańskich wierzeń oraz w inscenizacji zaślubin Władysława Jagiełły z Zofią Holszańską na zamku w Lidzie.

Wyjazd na Kresy II Rzeczypospolitej, to ciekawość tradycji i ludzi, którzy tam mieszkają i zmagają się z rzeczywistością na Białorusi” – mówiła przed wyjazdem Lidia Dymalska -Kubasik. Bardzo cieszę się, że i w tym roku grupa naszych lekarzy tak szybko zorganizowała się na ten wyjazd. To bardzo integruje nasze środowisko i staje się coraz ważniejszym elementem działania naszej delegatury w Lesznie.” Kogo tam spotkamy, co zobaczymy, jakie będą nasze wrażenia z pobytu w miejscach tak często opisywanych, wspominanych i kochanych przez Polaków wielu pokoleń – wszystko przed nami!- dodała.

Leszczyńscy lekarze będą przebywać na Białorusi do 8 lipca. Organizatorem wycieczki jest Delegatura WIL w Lesznie. Przewodnikiem po Białorusi będzie historyk Jan Lelewicz z Grodna. W planach zwiedzanie Grodna z przewodnikiem, Bazyliki Katedralnej, Cerkwi Kałużskiej, Starego i Nowego Zamku, muzeum Elizy Orzeszkowej, spacer nad Niemnem. Leszczyńscy lekarze mają zajrzeć też do Starych Wasiliszek, odwiedzić Muzeum Czesława Niemena, znajdujące się w domu, w którym muzyk mieszkał w dzieciństwie. Na wieczór wizyta w Zamku w Lidzie, zwiedzanie zamku oraz udział w inscenizacji zaślubin Jagiełły z Zofią Holszańską.

Pierwszy dzień naszej podróży

Jesteśmy już na Białorusi. Podroż minęła nam dość szybko i w miłej atmosferze. 20 km od granicy rozgościliśmy się w folwarku Tyzenhauzów pod Grodnem. Wyborna kolacja, lokalne nalewki oraz występ folkowego zespołu ŻYWICA, a potem wspólna zabawa z tańcami dopełniły wrażeń pierwszego dnia wycieczki” – powiedziała Lidia Dymalska-Kubasik – Wiceprezes ORL WIL.

Drugi dzień zwiedzania

Dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Grodna, ukochanego miasta Stefana Batorego i miasta, gdzie kochano Elizę Orzeszkową. Zmierzyliśmy się trochę niespodziewanie z historią Rzeczypospolitej Obojga Narodów poznając historię Starego Zamku Stefana Batorego i Nowego Zamku, gdzie ostatecznie podpisano II rozbiór Polski, a w zasadzie rozbiór Rzeczypospolitej i gdzie król Stanisław Poniatowski zrzekł się władzy królewskiej. Trochę historii, trochę tajemnic i pierwsza w Europie wykonana sekcja zwłok króla Stefana Batorego, na którą zgodę wydał Kościół Katolicki.” – relacjonuje Lidia Dymalska-Kubasik – Wiceprezes ORL WIL.

Kolejne dni na Białorusi

„Dzisiaj był dzień Mickiewiczowski, jak mówił nasz przewodnik Jan Lelewicz. A zatem Zaosie, gdzie urodził się w Wigilię 1798 roku podczas Świąt, które rodzice spędzali u rodziny. Potem oczywiście Nowogródek pełen śladów z dzieciństwa i młodych lat poety. Przed pomnikiem Adama Mickiewicza, które mieści się w jego domu rodzinnym złożyliśmy przywiezioną z Polski wiązankę biało- czerwonych kwiatów. Po domu oprowadzał nas dyrektor Muzeum. Na świecie jest 13. miejsc, gdzie utworzono izby pamięci poety. W tym także w Śmiełowie w Wielkopolsce, gdzie Mickiewicz dotarł z Rzymu po wybuchu Powstania Listopadowego. O pobycie Adama Mickiewicza w Wielkopolsce, o Konstancji Łubieńskiej, o braciach Bojanowskich z Konarzewa pod Rawiczem, o znajomości z Elogiuszem Zakrzewskim z Osieka koło Kościana miło było usłyszeć tutaj w Nowogródku.” – relacjonuje Lidia Dymalska-Kubasik – Wiceprezes ORL WIL.

Niezwykła sobota

Tego dnia leszczyńscy lekarze wzięli udział w świętowaniu Nocy Kupały- prasłowiańskiego święta ognia, wody, urodzaju, płodności i miłości. W tajniki wprowadził gości słynny białoruski malarz, artysta i bojownik za wolną i niezależną Białoruś- Aleś Puszkin.

„Noc Kupały była dla nas nowym i niezwykłym przeżyciem. Byliśmy mile zaskoczeni serdecznym przyjęciem nas przez licznie zgromadzonych mieszkańców wioski Bobr. Głównym animatorem Nocy Kupały był znany na Białorusi artysta malarz Sasza Puszkin.” – dodała Pani doktor.

Zakończenie wspaniałej podróży

„Wielkie wrażenie zrobiła na nas posiadłość Radziwiłłów w Nieświeży. Potem był Mińsk, Witebsk i Muzeum Marka Chagalla. Zatrzymaliśmy się w Mereszowszczyźnie przed pomnikiem Tadeusza Kościuszki. Na zakończenie jeszcze Brześć ze swoją skomplikowaną historią i….. pożegnaliśmy Białoruś. Wyjeżdżamy z pewnym niedosytem wrażeń, ale jednak bogatsi o wiele historycznych faktów i stale jeszcze zauroczeni miejscami, które tu odwiedziliśmy.” – podsumowuje wyjazd Pani doktor.

(AG)

• data: 03-07-2019

Podziel się tą wiadomością

Strona wykorzystuje pliki Cookies

Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia, więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.