Sprawa umów (promes zawarcia umów) na realizację transportu sanitarnego
Zapowiedź takiego wymogu, jako niezbędnego elementu składanych ofert znalazła się już w marcowym komunikacie Oddziału NFZ w Poznaniu.
Fundusz podtrzymuje, że nie jest to żadne novum, że obowiązek zapewnienia transportu sanitarnego oraz badań diagnostycznych tym wszystkim pacjentom, którym przysługuje jest zawarty od dawna w Ogólnych Warunkach Umów. Sprawa ta niepokoi placówki stomatologiczne, gdyż świadczenia transportu nijak “nie spinają się” z wyceną. Warto jednak zauważyć, że w przypadku wizyty piewszorazowej pacjenta wymagającego transportu, koszt finansowany jest ze środków przewidzianych w Zarządzeniu Prezesa NFZ ws. warunków zawierania umów na świadczenia w rodzaju POZ.
WIL przypomina, że umowa o podwykonawstwo, w myśl Ogólnych Warunków Umów musi zawierać zobowiązanie się podwykonawcy do poddania się kontroli NFZ. Warto zadbać, aby promesy na te umowy, dołączane do ofert, miały ten sam zapis dotyczący zawarcia w umowie takiej deklaracji podwykonawcy.
Warto też pamiętać o sytuacjach, w których nie poniesiemy kosztu transportu sanitarnego. Zajrzyjmy do przepisów NFZ:
ZARZĄDZENIE NR 22/2025/DSOZ PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 31 marca 2025 r.
w sprawie warunków zawarcia i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna
Rozdział 11.
Transport sanitarny w poz
§ 37. 1. W przypadku świadczeń transportu sanitarnego w poz, świadczenia udzielane są z zachowaniem wymagań określonych w § 8 ust. 3 Ogólnych warunków umów.
2. Przedmiot umowy o udzielanie świadczeń transportu sanitarnego w poz stanowi realizacja świadczeń opieki zdrowotnej polegających na zapewnieniu świadczeniobiorcom, zgodnie ze wskazaniami medycznymi, przewozu środkiem transportu sanitarnego drogowego (ambulansem) do najbliższego świadczeniodawcy udzielającego świadczeń we właściwym zakresie, a w przypadku świadczeń realizowanych w trybie ambulatoryjnym, także z powrotem do miejsca zamieszkania (pobytu) świadczeniobiorcy, realizowanego na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 i 2 ustawy oraz w § 4 ust. 2 rozporządzenia MZ, obejmujące:
1) przewóz z miejsca zamieszkania (pobytu) na leczenie realizowane w trybie stacjonarnym;
2) przewóz z miejsca zamieszkania (pobytu) na leczenie w trybie dziennym;
3) przewóz z miejsca zamieszkania (pobytu) na pierwszorazowe świadczenie z rodzaju ambulatoryjnej opieki specjalistycznej albo leczenia stomatologicznego i z powrotem;
[…]
W przypadku konieczności dowozu osoby niepełnosprawnej na wizytę jednorazową – sprawa jest jasna: są na to środki w budżecie POZ. Gorzej sprawa przedstawia się w przypadku leczenia protetycznego.