Poradnik dla lekarzy i osób zarządzających placówkami medycznymi i prywatnymi gabinetami 

 

Prowadzenie przychodni na najwyższym poziomie wymaga nie tylko zaangażowania lekarzy, którzy są świetnymi specjalistami, ale także znakomitej organizacji pracy całej placówki. W tym drugim przypadku wsparciem dla lekarzy, pracowników gabinetów lub przychodni, a także pacjentów będzie nowoczesne oprogramowanie medyczne. Jak wpływa ono na funkcjonowanie placówki medycznej? Czym różnią się dostępne na rynku aplikacje? I na co zwrócić szczególną uwagę przy wyborze takiego narzędzia? Odpowiadamy w poniższym artykule.

 

 

Jedno oprogramowanie medyczne, wiele korzyści

 

Każdy lekarz doskonale wie, jak cenny jest czas w jego pracy. Postawienie właściwej diagnozy i prowadzenie leczenia to jedno, ale jest jeszcze ta druga, mniej przyjemna część wizyty, czyli wypełnianie dokumentacji. Celem oprogramowania medycznego jest przede wszystkim usprawnienie pracy lekarzy. Dostęp do historii choroby pacjenta lekarz ma zawsze pod ręką. Wystarczy, że zaloguje się do systemu i sprawdzi dokumentację, przebyte choroby, czy ewentualne alergie. Równie łatwe jest tworzenie dokumentacji medycznej pacjentów, zlecanie odpowiednich badań czy wystawianie e-recept i e-zwolnień. Dostawcy oprogramowania najczęściej gwarantują również dostęp do aktualnej bazy leków, wyszukiwarki ICD-9 oraz ICD-10. Korzystanie z profesjonalnego oprogramowania ma również wpływ na pacjentów. Zyskują oni większą uwagę lekarza, który nie tonie w biurokracji i może skupić się na danym przypadku chorobowym.

 

Ponadto placówki stosujące nowoczesne oprogramowanie medyczne posiadają prostszy i wygodniejszy system rejestracji wizyt lekarskich, która odbywa się online. Pacjenci nie muszą już dzwonić do poradni, aby umówić wizytę. Nowoczesne systemy rejestracji są tak zorganizowane, że planują wizyty na konkretną godzinę, zgodnie z dostępnością poszczególnych lekarzy. W ten sposób pracownicy medyczni mogą na bieżąco sprawdzać, o której godzinie można jeszcze przyjąć pacjenta. W planowaniu pomaga także funkcja automatycznego wysyłania do pacjenta SMSa z przypomnieniem o nadchodzącej wizycie.

 

 

Program desktopowy czy webowy? Co to właściwie znaczy?

 

Program desktopowy to taki, który wymaga instalacji oprogramowania na urządzeniu, a także serwisu i aktualizacji. Co za tym idzie, trzeba temu poświęcić swój czas lub zatrudnić informatyka, który będzie się tymi sprawami zajmował. Na niekorzyść tego typu rozwiązań przemawia fakt, że najczęściej są one droższe w użytkowaniu – szczególnie jeśli potrzebujemy dostępu dla większej liczby pracowników i musimy zapewnić więcej stanowisk komputerowych. W większości przypadków każde stanowisko lub nowy użytkownik są dodatkowo płatne. Jeśli w tego typu programie chcemy przesyłać dane między użytkownikami, konieczny jest zakup serwera oraz stworzenie infrastruktury sieciowej, którą musi nadzorować administrator, a to z kolei generuje  dodatkowe koszty.

 

Oprogramowanie webowe oznacza, że logujemy się do systemu online i nie ma potrzeby instalowania niczego na urządzeniu. To zdecydowanie łatwiejsze i bardziej elastyczne rozwiązanie. Wystarczy uruchomić przeglądarkę internetową, wejść na stronę i zalogować się na swoje konto. Dzięki temu, że narzędzie jest dostępne w chmurze, awaria komputera nie wyklucza dalszego korzystania z programu. Dane użytkowników są zawsze bezpieczne i dostępne z każdego urządzenia z dostępem do internetu po zalogowaniu. Takie oprogramowanie działa także na tabletach czy smartfonach i można z niego korzystać gdziekolwiek aktualnie się przebywa.

 

 

Bezpieczeństwo danych

 

Bezpieczeństwo danych to niezwykle ważny punkt przy wyborze oprogramowania medycznego. Dlaczego? Ponieważ dane pacjentów i ich dokumentacja medyczna to szczególny rodzaj informacji, który wymaga zabezpieczeń na najwyższym poziomie. Naruszenie przepisów, które zobowiązują do utajniania wrażliwych informacji, może skutkować karami finansowymi dla całej placówki. W dobrym oprogramowaniu medycznym do systemu mają dostęp tylko wybrane osoby, których tożsamość musi zostać za każdym razem potwierdzona przez autoryzację.

 

Tutaj warto zwrócić uwagę, że w przypadku programów desktopowych, w świetle prawa, to użytkownik odpowiada za bezpieczeństwo danych, a nie dostawca usługi. Może być to bardzo problematyczne dla korzystających. Chyba że wykupimy dodatkowo płatny moduł kopii danych w tzw. chmurze. Z kolei w programach online warto doczytać, jakie warunki bezpieczeństwa oferuje dostawca, czy serwery z danymi są odpowiednio chronione i czy są spełnione wszystkie wymogi RODO. Rzetelny producent oprogramowania powinien zapewnić najwyższą jakość zabezpieczeń i zadbać o stały monitoring systemu. Warto też zwrócić uwagę na opcję tworzenia kopii zapasowych. Takie rozwiązanie zwiększa jakość programu. Wyklucza ono bowiem całkowicie ryzyko utraty danych, czego  skutki bywają czasem nieodwracalne.

 

 

A co z danymi, jeśli chcemy zmienić dotychczasowe oprogramowanie na inne? 

 

Sprawa powinna być prosta, ponieważ producent oprogramowania zobowiązany jest zapewnić możliwość eksportu danych, w tym dokumentacji medycznej. Format eksportu powinien umożliwić odtworzenie historii leczenia pacjenta w dowolnym innym systemie. Niestety są producenci, którzy utrudniają proces migracji danych – problemy mogą wystąpić w przypadku programów DrWidget, mMedica czy kilku innych. Na drugim biegunie można wskazać np. MEDchart, który wywiązuje się wzorowo i oferuje usługę bezpiecznego przeniesienia wszystkich dotychczasowych danych oraz wsparcie w całym procesie. Dane są przenoszone w dogodnym terminie, aby proces nie kolidował w żaden sposób z pracą gabinetu czy placówki.

 

 

Wsparcie techniczne, czy jest potrzebne i dlaczego to takie ważne?

 

Każdy, kto użytkuje komputer czy inne urządzenia elektroniczne, ma świadomość, że w pewnym momencie mogą pojawić się problemy. Nawet jeśli awarie występują rzadko, to oczywiście zdarza się to w najmniej odpowiednim momencie. Właśnie dlatego wybierając system do gabinetu czy przychodni, warto przyjrzeć się, co oferuje w tej kwestii producent. Wizyty pacjentów często odbywają się o różnych porach dnia, więc wsparcie techniczne powinno być zapewnione w każdej chwili, a nie tylko przez kilka godzin dziennie. Świadomość, że zawsze możemy liczyć na pomoc w rozwiązaniu problemu, działa zdecydowanie na korzyść aplikacji. Dobrze, jeśli takie wsparcie obejmuje również możliwość wstępnego szkolenia dla pracowników z działania systemu. Niemniej ważne jest, czy wsparcie techniczne zawiera się w cenie, czy musimy się liczyć z dodatkowymi kosztami każdorazowo po zgłoszeniu i interwencji.

 

Trzeba jeszcze dodać, że wybrane oprogramowanie medyczne musi spełniać aktualne przepisy prawa. Oznacza to konieczność aktualizacji systemu zgodnie z wytycznymi Ministra Zdrowia. Dlatego też warto sprawdzić wcześniej, czy dostawca oprogramowania zapewnia takie aktualizacje i czy są one zawarte w cenie podstawowej.

 

 

Przyjazny interfejs – czyli jak dojść do porozumienia z maszyną

 

Wybierając aplikację do prowadzenia gabinetu, warto spojrzeć na nią nie tylko pod kątem technicznym. To przecież… nasz towarzysz w codziennej pracy! Dobrze byłoby, aby dzięki niemu stała się ona lżejsza i po prostu przyjemniejsza. Obok zaawansowania technologicznego równie istotne są więc łatwość użytkowania i prostota obsługi.

 

W tym kontekście najważniejszy wydaje się interfejs, czyli strefa kontaktu między użytkownikiem a oprogramowaniem. Im bardziej jest czytelny i intuicyjny, tym prościej z niego korzystać. W praktyce należy zwrócić uwagę, jak łatwo odnaleźć się w funkcjonalnościach oprogramowania. Zbyt dużo funkcji może komplikować pracę i powodować zwyczajnie chaos.

 

Warto też nie sugerować się nowoczesną stroną producenta, ale osobiście sprawdzić, jakie program daje możliwości. To, co ładnie wygląda na zachęcającej reklamie, niekoniecznie okaże się funkcjonalnie zaprojektowane. Co zrobić? Testować! Większość firm oferuje okres próbny, jednocześnie udostępnia jako demo okrojoną wersję. Najlepiej więc testować taki program, który daje pełną funkcjonalność i nieograniczone korzystanie z systemu przez pierwszy okres. To dobra opcja, bo nawet najpełniejszy opis oprogramowania (a zdarzają się instrukcje liczące nawet 700 stron!), nie pokaże nam jak w praktyce korzysta się z programu podczas wizyty pacjenta. Plusem będzie także możliwość umówienia się z przedstawicielem oprogramowania na prezentację, aby wspólnie „przeklikać” system i sprawdzić, czy jest on intuicyjny, prosty w obsłudze i czy zaspokaja nasze potrzeby.

 

 

Cennik – im prostszy, tym lepszy 

 

Wiele funkcjonalności, maksimum udogodnień – nasuwa się pytanie, ile to wszystko może kosztować? Podczas zapoznawania się z ofertą kilku najpopularniejszych programów medycznych zaskakujące okazują się… cenniki usług – nie tyle ze względu na rozbieżności (choć one też są znaczne), a bardziej ich przejrzystość. U zdecydowanej większości usługodawców cennik jest dość skomplikowany, a wiele funkcjonalności jest dodatkowo płatnych – każde stanowisko, moduł, kopie danych, wsparcie techniczne itd. Ostatecznie trudno się zorientować, ile dokładnie kosztuje usługa, bo w zależności od wybranego zakresu usługi, stawka może się kilkukrotnie zwiększyć. Dlatego decydując się na któreś z dostępnych na rynku rozwiązań, trzeba wcześniej dokładnie przeanalizować, z jakich funkcji będziemy korzystać, a które nie są nam potrzebne. Najlepszym pomysłem jest jednak wybór aplikacji, która ma jedną stałą cenę zawierającą zarówno dostęp do wszystkich funkcjonalności, jak i możliwość dodania nieograniczonej ilości użytkowników.

 

 

Najlepsze oprogramowanie medyczne na rynku, czyli jakie? 

 

Różnorodność rynku daje wiele możliwości wyboru i znalezienia oprogramowania medycznego dostosowanego do potrzeb placówki medycznej czy prywatnego gabinetu lekarskiego.

 

Biorąc pod uwagę omówione wyżej aspekty, możemy się przyjrzeć wybranym aplikacjom dostępnym w tej chwili na rynku i ocenić co jest dla nas najlepsze. Jednym z najstarszych i najpopularniejszych programów jest desktopowa mMedica. Wynika to m.in. z faktu, że jego producent, Asseco, podobnie jak Kamsoft, obsługiwał przetargi rządowe i dostarczał systemy do realizacji umów z NFZ. Co za tym idzie, firmy te początkowo nie miały większej konkurencji, a podmioty lecznicze musiały korzystać z oprogramowania kompatybilnego z tymi systemami. Z pewnością zaletą mMedici jest wieloletnie doświadczenie producenta w środowisku medycznym, sam program ma zaś wiele funkcjonalności. Niestety dość nieczytelny interfejs sprawia, że korzystanie jest stosunkowo trudne i mało intuicyjne. W związku z tym, że jest to program instalowany na urządzeniach, bezpieczeństwo danych jest po stronie użytkownika. Dochodzi do tego serwis i koszty infrastruktury, każde stanowisko i wiele funkcjonalności jest osobno płatne.

 

Na drugim  końcu spektrum jest oprogramowanie medyczne firmy MEDchart. To lekka i przyjazna w użytkowaniu aplikacja dostępna przez przeglądarkę internetową.  Posiada nowoczesny, przejrzysty i intuicyjny interfejs, dzięki któremu jest bardzo prosta w obsłudze. Oprogramowanie posiada integrację z systemem P1 oraz z ZUSem, co pozwala na wystawianie wszystkich dokumentów medycznych z jednego panelu. Do dyspozycji lekarza pozostają także szablony opisów oraz wzory zaświadczeń, skierowań i zwolnień, co przyspiesza uzupełnianie niezbędnej dokumentacji. Program zawiera również kartoteki pacjentów z pełną historią leczenia wraz z możliwością wygodnego rejestrowania wizyt w dostępnym dla całego personelu kalendarzu. Aplikacja daje także możliwość integracji kalendarza z zewnętrznymi serwisami, takimi jak ZnanyLekarz.pl czy Teleporada.pl. Jest to o tyle wygodne dla lekarza, że jeżeli chce on skorzystać z jakiegoś portalu rejestrującego pacjentów, to nie musi korzystać z dwóch kalendarzy jednocześnie, a pacjenci się nie zdublują.

 

Co najważniejsze, bezpieczeństwo danych jest po stronie dostawcy usługi, który kładzie wysoki nacisk na odpowiednie zabezpieczenie i profesjonalne podejście do tych kwestii. Daje to pewność́, że dane są bezpieczne, a wszystkie procesy zgodne z aktualnym stanem prawnym i wymogami stawianymi przez ustawodawcę̨. Cennik oprogramowania MEDchart zawiera jedną stałą opłatę za wszystkie funkcjonalności i dodatkowych użytkowników, co pozwala z góry zaplanować dokładne koszty korzystania z aplikacji.

 

 

Podsumowując

 

Wybranie odpowiedniego oprogramowania to ważna kwestia przede wszystkim dla komfortu pracy lekarzy i całego personelu medycznego. Funkcjonalności nowoczesnych programów medycznych ułatwiają pracę, wprowadzają gabinet czy placówkę medyczną w cyfrowy świat, pozwalając wyjść naprzeciw oczekiwaniom pacjentów. Usprawnienie pracy placówki medycznej czy indywidualnej praktyki lekarskiej poprzez wdrożenie oprogramowania medycznego wiąże się także z redukcją kosztów. Czas pracy personelu zostaje zoptymalizowany, ponieważ czasochłonne czynności są wykonywane przez system informatyczny. Warto więc zdecydować się na takie narzędzie, by móc jak najszybciej korzystać z jego funkcji i przekonać się, że współczesny gabinet lekarski świetnie współpracuje z nowoczesnymi technologiami!

 

  • data: 11-01-2022

Podziel się tą wiadomością

Strona wykorzystuje pliki Cookies

Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia, więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.