Rola nauczycieli, specjalistów przedszkolnych oraz lekarzy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka – takiemu zagadnieniu poświęcono konferencję, którą zorganizowała Delegatura Wielkopolskiej Izby Lekarskiej w Kaliszu wspólnie z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną nr 1 w Kaliszu oraz kaliską Książnicą Pedagogiczną im. A. Parczewskiego. Do udziału w konferencji zaproszeni zostali. lekarze pediatrzy, lekarze innych specjalności, a także dyrektorzy, nauczyciele i specjaliści z przedszkoli. Podczas spotkania dyskutowano m.in. o diagnozowaniu małych dzieci i trudnościach w ich rozwoju, a także współpracy i wsparciu rodziców dzieci niepełnosprawnych. Z wykładem wystąpił też lekarz pediatra Mariusz Pluciński, przewodniczący kaliskiej Delegatury WIL, który opowiedział o roli lekarza we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.
„Temat, który podjęliśmy tym razem jest bardzo ważny, ponieważ takich dzieci wymagających wczesnego wspomagania rozwoju jest wiele. Obejmuje ono dzieci do 7 roku życia i ma za zadanie wspomóc w rozwoju psychomotorycznym i psychospołecznym, a także jeśli jest taka potrzeba w rozwoju mowy do czasu rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole. Takie szkolenia dają nam możliwość kooperacji, współpracy wielu specjalistów, to wpływa na jakość diagnostyki tych dzieci. Dzięki temu otrzymują one kompleksową pomoc. My w kaliskiej poradni tworzymy taki zespół wczesnego wspomagania składający się ze specjalistów, w którego skład wchodzą psychologowie, pedagodzy i lekarze. Ja osobiście przy kaliskiej poradni pełnię rolę konsultanta ds. orzekania. Kiedy trafia dziecko do poradni wspólnie zastanawiamy się jak pomóc, wspólnie opracowujemy plan terapii –powiedział lek. Mariusz Pluciński, przewodniczący Delegatury WIL w Kaliszu.
– Współpracujemy z lekarzami pediatrami i lekarzami rodzinnymi z kaliskiej Delegatury WIL od lat, bo to właśnie lekarze mają pierwszy kontakt z dzieckiem i to bardzo często oni obserwują odbiegające od normy zachowania i kierują dziecko na dalszą diagnostykę. Gdy dziecko trafia już pod opiekę takiego zespołu jaki tworzymy w naszej poradni otrzymuje kompleksową pomoc, podobnie jak rodzice dziecka. Działania zespołów są dwutorowe i mają na celu wyrównywanie szans edukacyjnych, wyrównywanie deficytów dziecka, z którymi się mierzy, a te mogą być różne od problemów zdrowotnych po różnego rodzaju zaburzenia. Działamy po to, aby jak najlepiej pomóc dziecku później przy starcie w edukacji szkolnej – podsumowała Katarzyna Pakuła- Sobczak, Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Kaliszu.
Kaliska Delegatura Wielkopolskiej Izby Lekarskiej z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 1 w Kaliszu współpracuje już o wielu lat. Była to kolejna wspólnie zorganizowana inicjatywa scalająca specjalistów z różnych dziedzin. I z pewnością nieostatnia. Poprzednio poruszono m.in. temat kryzysu zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży.