9 maja, w konińskiej delegaturze WIL, odbył się wykład pt: „Relacja lekarz – głuchy pacjent, czyli o dostępności w medycynie” pani Kariny Akseńczuk z Centrum Języka Migowego CODA w Koninie.
W ramach szkolenia, poruszone zostały aspekty prawne związane z dostępnością w placówkach medycznych, savoir-vivre w kontakcie z głuchym pacjentem, możliwości współpracy z tłumaczami języka migowego bądź rodziną głuchych pacjentów. Uczestnicy spotkania mogli również poćwiczyć wykorzystanie nowoczesnych aplikacji w telefonie komórkowym do zdalnej komunikacji z tłumaczem języka migowego.
Obecność pacjentów głuchych w przestrzeni publicznej wymaga znajomości przez lekarzy i lekarzy dentystów odmienności w udzielaniu świadczeń medycznych dla tej grupy chorych, zrozumienia ograniczeń w badaniu podmiotowym i przedmiotowym oraz koordynacji diagnostyki i leczenia. Wnioski wynikające ze spotkania pokazały, że niestety tak nie jest. W wielu szpitalach i przychodniach funkcjonują już systemy technicznej pomocy chorym ze znaczną, albo całkowitą utratą słuchu, o których istnieniu często nie wiemy lub nie potrafimy ich sprawnie wykorzystać.
Zasadność organizowania szkoleń dla lekarzy w tym zakresie wydaje się bezsprzeczna. Zapraszamy na kolejne spotkanie jesienią, które tym razem będzie miało charakter warsztatów z udziałem osób głuchych.